Archive for Isu semasa

Menjawab Fitnah Yang Tidak Sudah

“No religion can ever justify such a hideous and barbaric punishment for such a petty crime … especially on an 8 year old kid…. Pass it on ….let the world know what is happening in the name of the Islamic religion…
Pass this to all for public awareness”

(Sila rujuk alamat email ini http://urbanlegends.about.com/library/bl_caught_stealing_bread2.htm)

Hari ini saya mendapat email lagi, masih bersekitar kerisauan masyarakat tentang fitnah-fitnah yang dilemparkan kepada Islam.

Hajat di hati untuk menjawab seilmiah mungkin, namun difikir-fikir kembali saya merasakan agak membuang masa untuk menjawab tohmahan atau fitnah yang tidak bijak ini. Kadang-kadang melayan hujah orang yang tidak bijak boleh menumpulkan otak.(Barangkali). Ada satu cerita menarik untuk dikongsi dengan pembaca sekalian:

Suatu hari si A sedang melintasi seorang lelaki yang tidak siuman, kesian melihatnya seorang diri memancing di tepi jalan raya lalu dia pun menegur.

“Tengah buat apa tu? ” tanya si A mesra . Orang itu merenung kepada si A, daripada rambut sampai ke kaki.

“Apasal abang tengook, malu ar. Saya tengah mandi ni. Jangan ar tengok,”. Si A tersenyum, sah orang ini tak siuman.

“Banyak ke dapat ikan tu?”. Tanya si A lagi. Kali orang itu bangun,ditenung-tenungnya si A ini.

“Gila ke apa, atas jalan raya mana ada ikan”. Lalu orang itu pergi meninggalkan si A ini, termangu-mangu.

Satu cerita rakyat. Namun,keresahan masyarakat sebegini harus dirawat, kemusykilan harus dijawab….walaupun sekadarnya.

Sekali imbas pun sudah boleh mengagak,apa yang ditunjukkan di dalam gambar-gambar tersebut BERCANGGAH dengan Islam. Satu perkara yang perlu diberikan perhatian apabila kita mendapat sesuatu berita, kita diajarkan dengan suatu kaedah yang selamat dan menyelamatkan iaitu :

” Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (Surah al-Hujurat: 6)

Dalam al-Quran disebut “fasiq” itu dengan “faa-si-qun” tanpa ada huruf alif dan lam di awalnya dengan maksud apa-apa sahaja medium penyebaran berita yang tidak pasti atau tidakmeyakinkan haruslah diselidiki dahulu. Maka dalam situasi ini pembawa berita ini ialah Siamak Yari (Peykeiran.com). Siapakah beliau? (saya cuba buka laman web beliau tetapi saya dapati tulisannya dengan menggunakan bahasa Iran @ Parsi,saya tak faham. Kepada mana-mana pembaca yang ingin membaca lanjut boleh melayari http://www.peykeiran.com/).

KERAGUAN YANG PASTI

1) Apa yang membuktikan ini merupakan hukum ini syariah law?(kerana syariah law TIDAK MEMPERUNTUKAN hukuman sebegitu)

2) Apa yang membuktikan mereka yang terlibat itu (termasuk kanak-kanak tersebut) merupakan muslim? Apakah kerana mereka menetap di Iran maka mereka muslim?(Perlu diingat, di Iran pun ada multi religion macam Malaysia (dengan Muslim 98% (Shi’a 89%, Sunni 9%), other (includes Zoroastrian, Jewish, Christian, and Baha’i) 2%). Secara asasnya,hukuman syariah tidak dikenakan kepada bukan Islam. rujuk https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/print/ir.html

3) Mana HAKIMnya atau pelaksana hukumannya?…..hukuman syariah apabila nak dilaksanakan perlu ada hakim dan beberapa anggota badan kehakiman dan penguatkuasa lain. Nampaknya yang ada di situ hanyalah lelaki yang tidak dapat dikenal pasti indentitinya. Mungkin director Replie’s Believe It or Not kot? sesekali seperti di tempat penggambaran je.

4) Gambar tidak bertarikh. Kalau dibawa ke Mahkamah PASTI ditolak kerana tidak valid (cuma dikatakan pada tahun 2005 lalu).(rujukan http://urbanlegends.about.com/library/bl_caught_stealing_bread3.htm)

KAEDAH YANG JELAS

“Hudud terbatal sekiranya ada syubuhat”

Saidina Umar membatalkan hukuman potong tangan kepada pencuri pada suatu ketika padahal sudah mempunyai bukti 100% meyakinkan (kerana hukuman potong tangan TIDAK BOLEH ada keraguan dalam pembuktiannya) tetapi BUKAN GILIS DENGAN TAYAR KERETA seperti dalam gambar tersebut . Ini kerana ketika itu berlaku krisis makanan .

KERAGUAN KES INI

Pertama : Baru berumur 8 tahun. TIDAK BOLEH dikenakan hukuman hudud kepada kanak-kanak yang belum baligh.

Kedua: Perlu juga diberi peringatan, untuk menjatuhkan hukuman islam PERLU mengikuti prosiding mahkamah seperti biasa. Bukan bermakna hukuman syariah tidak perlu masuk mahkamah lalu dijatuhkan hukuman di tepi jalan raya atau tempat parking kereta (seperti dalam gambar itu).

Ketiga : Undang-undang syariah meletakkan kaedah “membebaskan orang yang bersalah lebih elok daripada menjatuhkan hukuman kepada orang yang tidak bersalah”. Sebab itu hudud dan qisas TIDAK BOLEH ADA SEBARANG KERAGUAN SEMASA PEMBUKTIAN KES.

SEKIRANYA GAMBAR ITU BETUL

Pertama : Negara Iran (yang majoritinya syiah) yang mempunyai sumber perundangan mereka sendiri. Sumber perundangan antara syiah dan ahli sunnah wa jamaah juga mempunyai banyak perbezaan. Bahkan mereka membuat beberapa pembetulan pada al-Quran kerana Nabi Muhammad cuba ‘menyembunyikan’ beberapa surah di dalam al-Quran. Hadith pada umat islam sedunia yang paling authentic ialah al-Bukhari dan Muslim tetapi pada Syiah (khususnya Syiah Imamiah) kitab hadith yang paling utama ialah al-Kaafi iaitu kitab hadith yang menerima periwayatan ahli bait sahaja (keturunan nabi). Itu secara ringkas . (Panjang perbahasan tentang syiah ni,barangsiapa yang berminat boleh layari http://www.darulkautsar.com/ atau membaca buku-buku tentang syiah. Perlu DIINGAT, TIDAK semua orang Iran adalah Syiah). Maka dengan mengambil hujah dari Iran untuk nak menyerang Islam secara keseluruhannya bukanlah tindakan yang bijak.

Kedua : Seorang pemandu yang membawa kereta Merce atau Kanch (kancil) dalam keadaan mabuk atau dalam keadaan terlalu laju lalu eksiden, maka siapakah yang harus dipersalahkan, adakah pengilang, atau eengineer kereta atau salahkan jalanraya atau pemandu yang bersalah? Pemandu yang membawa kereta dalam keadaan yang tidak mengikut peraturan jalanraya atau tidak mengikut manual cara nak bawa kereta yang betul sebenarnya yang bersalah . Macam tu juga Islam, yang salah bukan pada agamanya, tapi pada penganutnya yang tidak mengikut ajaran Islam yang sebenarnya atau misinterprete tentang agamanya.

Dari itu duhai sekalian muslimin muslimat, tidak perlulah kita merasa gundah dengan fitnah yang tidak sudah ini.

Advertisements

Leave a comment »

Lagi-Lagi Starbucks

“ Ustaz, macamana ni, ada orang kata Starbucks ni haram,sebab ada unsur-unsur yang haram dalam makanan dia. Tiba-tiba pada 7 April hari tu dalam akhbar Kosmo ada kenyataan daripada JAKIM mengatakan halal je….Aduuh, pening kepala saya. Tak tahu nak ikut yang mana satu. Ni statement dari akhbar Kosmo tu”. Ustaz tolong saya ye…..

TIADA BUKTI STARBUCKS HARAM -JAKIM

KUALA LUMPUR – Umat Islam tidak perlu keliru dengan penyebaran mel elektronik akhir-akhir ini berhubung status halal beberapa produk keluaran rangkaian kafe ternama, Starbucks.

Pengarah Bahagian Hub Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zainal Abidin Jaffaar dalam e-mel kepada Kosmo! menjelaskan, siasatan mereka mendapati, dakwaan pihak tertentu itu tidak berasas.

“Ia disahkan sebagai halal dan apa yang berlaku merupakan kekeliruan di kalangan pengguna sahaja,” katanya sebagai mengulas kiriman e-mel kononnya ia kenyataan Jakim mengesahkan status haram produk terbabit.

Kosmo! yang juga menerima e-mel itu dimaklumkan bahawa pelbagai produk syarikat berkenaan seperti coklat, vanila dan kopi didakwa mengandungi lemak babi selain sejenis arak, rum.

Mengulas lanjut, Zainal Abidin menambah, penggunaan bahan kimia dengan kod E471 atau mono di-glycefides dalam produk itu turut disahkan halal sebagai bahan tambahan makanan dibenarkan. “Jakim sendiri membuat pemeriksaan terperinci dan ujian makmal untuk memastikan bahan itu mendapat pengesahan halal berasaskan kepada tumbuhan sahaja serta digunakan oleh kilang berdaftar dengan Jakim,” tegasnya.

Beliau juga memaklumkan Starbucks Coffee Company Sdn. Bhd. dan The Coffe Bean & Tea Leaf(Malaysia) Sdn. Bhd. masih memegang sijil halal dikeluarkan oleh Jakim yang tamat tempoh akhir tahun depan.

– Kosmo 7 April 2008
Hari ini saya mendapat email….masih lagi ada kaitan dengan isu boikit memboikot ini. Starbucks. Satu perkara yang amat positif tentang perkara yang berlaku di kalangan masyarakat kini ialah amat prihatin tentang halal dan haram dalam makanan.

Namun permasalahan ‘pertindihan ‘fatwa’ yang saling bercanggah’ membuatkan masyarakat semakin keliru dalam memilih antara ‘fatwa-fatwa’ ini. Di sini saya hanya mampu mencoretkan pandangan saya dalam isu ini. Dan diharapkan akan menyelesaikan masalah ini.

Pertama : “Mengulas lanjut, Zainal Abidin menambah, penggunaan bahan kimia dengan kod E471 atau mono di-glycefides dalam produk itu turut disahkan halal sebagai bahan tambahan makanan dibenarkan.”
Jawapan : Dalam perbahasan hukum feqah ada yang kita namakan sebagai tahrim lizatihi dan tahrim lighairihi.

Tahrim lizatihi bermaksud diharamkan sesuatu itu kerana zat benda itu sendiri sebagai contoh larangan makan khinzir (babi). Diharamkan makan babi kerana zat babi sendiri bukan kerana perkara lain. Rujuk dalam surah al-Baqarah 173.

Yang kedua ialah tahrim lighairihi dan inilah pokok perbincangan kita. Ia bermaksud diharamkan sesuatu bukan kerana zat dia (sebagaimana contoh tadi itu) tetapi kerana ada sebab-sebab lain yang membuatkan sesuatu itu haram. sebagai contoh makan ayam yang disembelih HALAL tetapi makan ayam yang dicuri adalah HARAM. Kenapa menjadi haram padahal ayam halal untuk dimakan? KERANA ayam itu adalah hasil curi. Begitu juga dengan isu STARBUCKS ini. Kenyataan yang mengatakan:

“Mengulas lanjut, Zainal Abidin menambah, penggunaan bahan kimia dengan kod E471 atau mono di-glycefides dalam produk itu turut disahkan halal sebagai bahan tambahan makanan dibenarkan.”

Ia bermaksud secara zatnya ia tidak haram. Sekarang kita cuba lihat dari sudut-sudut lain pula, apakah di sana ada sebab-sebab lain yang akan menyebabkan ia haram? Cuba lihat beberapa kenyataan di bawah (berikan penekanan pada perkataan yang saya hitamkan):

Written by Howard Schultz, Starbucks Coffee

Tuesday, 11 July 2006

Dear Starbucks Customer,

First and foremost I want to thank you for making Starbucks the $6.4 billion global company it is today, with more than 90,000 employees, 9,700 stores, and 33 million weekly customers. Every latte and macchiato you drink at Starbucks is a contribution to the close alliance between the United States and Israel, in fact it is – as I was assured when being honored with the “Israel 50th Anniversary Friend of Zion Tribute Award” – key to Israel’s long-term PR success.

Your daily Chocolate Chips Frappucino helps paying for student projects in North America and Israel, presenting them with the badly needed Israeli perspective of the Intifada.

Without you, my valued customer, I wouldn’t be able to raise hundreds of millions of dollars each year to protect Israeli citizens from terrorist attacks and keep reminding every Jew in America, to defend Israel at any cost. $5 billion per year from the US government are no way near enough to pay for all the weaponry, bulldozers and security fences needed to protect innocent Israeli citizens from anti-Semitic Muslim terrorism. Corporate sponsorships are essential.

If it wasn’t for you, I couldn’t – through the Jerusalem Fund of Aish HaTorah, an international network of Jewish education centres – sponsor Israeli military arms fairs in an effort to strengthen the special connection between the American, European and Israeli defense industries and to showcase the newest Israeli innovations in defense.

I couldn’t fight against the global rise of anti-Semitism, the reason behind the current conflict in the Middle-East, by helping Aish HaTorah sponsor the website “honestreporting.com” and produce material informing of Israel’s side of the story.

Without your coffee dollars, Starbucks couldn’t have donated an entire store to the US army to help in the “War on Terror”. I cannot emphasize enough, how vital the “War on Terror” is for the continued viability and prospering of the Jewish State.

So next time you feel like chilling out at a Starbucks store, please remember that with every cup you drink at Starbucks you are helping with a noble cause.

Howard Schultz

Chairman & Chief Global Strategist

Starbucks Coffee Stores

(boleh rujuk http://www.ziopedia.org/articles/editorial/a_thankyou_to_all_starbucks_customers/)

– Howard Schultz presented with “The Israel 50th Anniversary Tribute Award” – The Jerusalem Fund of Aish HaTorah – August 27, 1998

http://web.archive.org/web/20010502093522/www.starbucks.com/aboutus/recognition.asp?cookie_test=1

http://www.inminds.co.uk/boycott-starbucks.html

Sekarang kita sudah mengetahui yang Starbucks banyak menyumbang kepada PEMBUNUHAN ORANG ISLAM PALESTIN, maka barangsiapa yang menyumbang kepada Starbucks samalah seperti membantu pembunuhan orang Islam di Palestin. Hadith nabi menyebut;

“…..barangsiapa menunjukkan jalan yang jahat (lalu orang itu orang itu berbuat kejahatan hasil bantuankita itu) maka dosa orang yang membantu sama seperti orang yang melakukan (kejahatan),tidak akan terputus sehingga hari kiamat” (hadith masyhur yang sahih)

Dalam artikel tadi disebut beberapa kali “Without you” maka itulah membantu namanya…. boleh lihat fatwa qaradawi dalam http://en.wikipedia.org/wiki/Yusuf_al-Qaradawi tentang PENGHARAMAN MEMBANTU MUSUH MEMBUNUH ORANG ISLAM.

Rumusan

: Starbucks haram kerana membantu orang Israel membunuh saudara kita di Palestin (boleh rujuk palestinkini.info).

: Haram bukan kerana ada unsur-unsur babi atau lain-lain tetapi kerana mereka membantu israel menakluki Masjid al-Aqsa dan membunuh orang islam di Palestin.

: Kenapa harus mencari sesuatu yang ragu-ragu padahal masih banyak lagi produk yang dijamin kehalalannya dalam semua aspek.

: Sebarang komen boleh ajukan ke ridharster@gmail.com

Leave a comment »