Teringat Kata-kata Ayah..

Saya biasanya akan membeli akhbar Mingguan Malaysia iaitu pada hari Ahad. Bukannya apa.

Hanya pada hari tu pada saya lebih banyak fakta dipaparkan.

Fakta Kesihatan.
Kupasan isu-isu global.
Ada perkara berkaitan dengan teknologi.
Rencana-rencana
Sastera.

Bukannya tidak berminat membeli pada hari lain. Tapi berita di dalamnya banyak yang tidak tepat ibaratnya seperti menggambarkan gajah dengan hanya memegang pada ekornya sahaja. Walaupun sebenarnya pada hari Ahad pun sama je.

Tapi ok la juga. Ada bahan sikit.

Tapi,paparan Mingguan Malaysia pada hari Ahad lalu, 28 Febuari 2010 mengingatkan saya kepada satu hadis Nabi SAW

“Haa kalau macam tu,saya memang tak malu…jadi tak dak masalah la kalau saya nak buka aurat. Nabi pun bagi” Lagaknya buat-buat pandai memberikan argument.

Teringat kata-kata ayah sewaktu saya kecik-kecik dulu. Kan kalau kita anak-anak lelaki khususnya kat kampung,panjat pokok ini ibaratnya zikir amalan harian,jatuh menunjukan ke’macho’an.

Mak mula bising. Ayah masih tenang.

Tak serik lagi,naik lagi..jatuh lagi, luka sikit tapi biasa la kan anak lelaki.

Mak semakin membebel. Ayah mula menjeling.

Tak serik lagi, naik lagi….jatuh lagi. Ayah datang…

“Haaa!! Pi naik lagi. Pi kghabat (panjat)lagi tengok. Ayah nak tengok” sambil tangannya memegang rotan.

Apa lagi berdesup menghilangkan diri.

Buat orang yang suka membuka aurat dan mendedahkan aib orang, buatlah semahumu sebelum ‘rotan’ Allah singgah di badanmu.

Kalau berani.

Advertisements

3 Respons so far »

  1. 1

    Bingkisan nasihat yg best utk org yg ‘best’ jugak. =D

  2. 2

    shafifah said,

    1.ESOK MAJLIS BERSAMA AD-DAIE – HABIB MUNZIR BIN FUAD AL-MUSAWA : http://wp.me/piAx4-179

    2.Pandangan NU/Nahdlatul Ulama tentang Perayaan Maulid Nabi dan Kontroversi Ma’na Bid’ah : http://wp.me/piAx4-1de

    3.Mengapa Mempertikaikan Maulid? – Syeikh. Fuad Kamaluddin : http://wp.me/piAx4-1bf

    4.Sambutan Maulidurrasul.Hukum dan Perbahasan. : http://wp.me/piAx4-1aC

    5.Hukum Menyambut Maulidul Rasul -Ustaz Rashidi : http://wp.me/piAx4-ne

    6.Mengapa Menyambut Maulidur Rasul ? : http://wp.me/piAx4-1ap

    7.Mengapa sambut Maulid Nabi-Yayasan Sofa : http://wp.me/piAx4-1at

    8.Tanda Cinta Kepada Rasulullah : http://wp.me/piAx4-1an

    9.Maulid Nabi SAW : http://wp.me/piAx4-1a6

    10.Mengenai Maulid Nabawi : http://wp.me/piAx4-19X

    11.Memperingati Manusia Agung : http://wp.me/piAx4-19L

    12.Risalah sambut Maulidurrasul s.a.w : http://wp.me/piAx4-19J

    13.Mawlid – Fatwa Ibnu Taimiyyah : http://wp.me/piAx4-mq

    14.Mawlid – al-Qardhawi : http://wp.me/piAx4-mo

    15.Marhaban Ya HabibAllah : http://wp.me/piAx4-19r

  3. 3

    nur huda said,

    Salam Ustaz.. terima kasih ingatkan. hadis ni memang antara hadis yang berjaya ‘menyaiko’. *muhasabah*


Comment RSS · TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: