Mohd @ Mohamad

muhammad
Persoalan:

Assallamualaikum,
nak tanya sikit pendapat ustaz tentang nama awalan kita iaitu MOHD.
mengikut fatwa dari mufti arab saudi mengatakan mesti guna hurup penuh
iaitu MUHAMMAD. Kerna apa MOHD itu bermaksud THE DOG WITH BIG MOUTH..
macamana ustaz.
terima kasih.

Jawapan:

Walllah a’lam. Semoga Allah akan mengampuni saya sekiranya ada salah silap dalam jawapan yang saya akan berikan nanti.

RAMADHAN KAREEM,

Saya puas juga mencari kenyataan dari ulama’ yang tersebut dalam waktu yang terbatas ini, setakat yang saya jumpa adalah seperti dibawah:

1) Rupanya apabila digoogle, ia sudah menjadi isu dunia dan semua orang mengambil kenyataan yang sama dan maksud yang sama. Apabila saya cek mohd/moh’d dalam kamus bahasa Inggeris http://www.askoxford.com/dan http://dictionary.cambridge.org/dengan menggunakan online dictionary mencari dalam American English,Idioms dan Phrasal Verbs carian saya tidak menemui jawapan.

2) Tentang ia adalah fatwa dari Mufti Saudi, saya tidak menjumpai fakta dan fatwa tersebut. Setakat saya jumpa adalah fatwa dari Mufti Siraj Desai (Pengetua Dar Ulum di Port Elizabeth,Afrika Selatan) dan Mufti Ebrahim Desai (Darul Ifta’,madrasah Inaamiyyah, Camperdown) sahaja berkenaan isu ini.

3) Berikut adalah jawapan dari Mufti Siraj Desai :

The advise to call a Mosque a Musjid, spell Makkah instead of Mecca and spell Muhammad in full is correct.However, the reasoning behind mosque being mosquito, Mecca being a pub and Mohd being a dog is not correct.

And Allah Ta’ala Knows Best.
Sumber.http://www.askimam.org/fatwa/fatwa.php?askid=20073453f43f71f098a47f6fbaa4ae9a

4) KESIMPULAN:

-Takde masalah pun nak guna. Isunya ialah kita TAK rajin nak tulis MOHAMAD/MOHAMMAD panjang-panjang. Dari itu,RAJIN2KANLAH DIRI. Carilah yang terbaik. Keluar dari fitnah orang.

– Takde kaitan pun Mohd dengan anjing. Dari itu, jangan susah-susahkankan diri. Islam sudahpun memudahkan kita. Amati ayat Allah al-Maidah: 101.

Tinggalkan Jawapan

