Welcome Home

” Assalamualaikum ustaz”

Satu panggilan telefon memecah kesunyian malam saya.

” Waalaikumusalam warahmatullah” jawab saya perlahan. ” Boleh saya bantu?”

” Ustaz, saya ada sedikit kemusykilan ni. Hari tu saya baca quran surah al-Baqarah. Sambil-sambil saya baca tu, saya tengok la makna. Tapi ada satu ayat yang saya musykil iaitu ayat 30 dan ayat 35. Allah kata Allah nak ciptakan manusia untuk dijadikan khalifah atas muka bumi, tapi kenapa dalam ayat 35 tu Allah letakkan dalam syurga?” tanya seorang pelajar selepas memperkenalkan dirinya.

AYAT YANG PENUH HIKMAT

Berikut merupakan ayat yang ditanya oleh pelajar tersebut

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi….” ayat 30

manakala ayat 35 pula berbunyi

“Dan kami berfirman: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu dalam Syurga dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai….”

Sebebenarnya ayat tersebut panjang, cuma cukuplah saya ambil ayat yang menjadi pokok perbincangan kita.

PENGAKUAN MENYEDARI DIRI

Hakikat kita seorang hamba tidak akan mampu untuk memahami apa yang sebenarnya dikehendaki oleh Allah Ta’ala melainkan apa yang Allah ta’ala sebutkan di dalam quran secara jelas dan apa yang ‘demonstrator’ Allah iaitu Nabi Muhammad SAW terangkan secara jelas.Yang kita mampu hanya berusaha semampu mungkin untuk memahami apa yang cuba dimaksudkan Allah ta’ala. Hakikat kebenaran yang sebenar hanya Allah sahajalah yang tahu kerana Dia Maha Mengetahui.

Allah sudahpun bagi peringatan kepada kita

” Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: Roh itu dari perkara urusan Tuhanku dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja.” al-Isra’ 85.

Menyedari kelemahan diri,dipuji ilahi.

HIKMAH

Dalam mentafsirkan ayat Allah ini ada disiplinnya yang tersendiri, ada kaedah pentafsiran yang khusus, tidak boleh tafsirkan al-quran mengikut pandangan peribadi. Dikeji Allah.

Namun wallah a’lam, di sana tersembunyi beberapa perkara yang tersirat dalam ayat tersebut.Allah tidak menciptakan sesuatu sia-sia, tanpa sebab. Begitu jugalah dalam proses penciptaan Adam dan Hawa. Allah meletakkan Nabi Allah Adam di dalam syurga supaya anak cucu Adam akan mengetahui APAKAH MATLAMAT KEHIDUPAN MEREKA.

Allah bertanya kepada roh, siapakah aku, maka semua roh mengakui bahawasanya Allah adalah Tuhan kita. Dan roh kita ketika itu berada di syurga. Itulah RUMAH KITA yang sebenar. Dan semua kita tahu,roh bukanlah urusan kita, itu adalah urusan Allah, apakah roh ada tubuh badan, telinga, tangan dan sebagainya, tiada siapa yang tahu.

Journey Begins.

Dahulu kita berkongsi ‘rumah’ dengan roh-roh yang lain, kemudian kita ingin berpindah menuju ‘rumah’ kita sendiri,pastinya semua orang inginkan privacy bukan. Untuk dapat result SPM yang gempak, kita perlu struggle, untuk mendapat kenaikkan pangkat dengan cepat, kita juga perlu struggle, jadi untuk dapatkan rumah yang khusus untuk kita, jua perlu struggle. Then, the journey begins.

Bermula dari alam roh kita singgah sebentar di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) perut ibu (PR). Barangsiapa yang pernah melalui highway pasti tahu, R&R hanyalah tempat untuk berehat, ataupun menunaikan urusan-urusan yang berbentuk temporary. Begitu juga kita di dalam perut ibu. Kita berhenti di R&R PR 9 bulan 10 hari sahaja. Tidak lama.

Kemudian kita meneruskan perjalanan dan seterusnya sampai di tempat tujuan. BUMI. Manusia yang normal apabila pergi ke sebuah negara yang asing, pastinya memerlukan peta, pemandu pelancong, sedikit buku undang-undang tentang negara itu. Dari itu, bagaimana dengan kita yang baru sahaja menjejakkan kaki ke bumi, tanpa sebarang peta, buku undang-undang, pemandu pelancong.

“Aduuh, kenapa Allah tidak sediakan semua bekalan itu” itu keluh kita barangkali, bagi yang belum mengerti.

Bekalan

Hakikatnya Allah sudah sediakan semua keperluan kita. Bagi yang mengerti. Allah sediakan buku panduan menceritakan apa tugasan yang patut dibuat, bagaimana nak makan dalam negara yang asing yang bernama bumi ini, bagaimana nak berpakaian, bersosial, berekonomi, bersukan, bermesyuarat dan sebagainya sudah Allah sediakan dalam manual bernama AL-QURAN.

‘Pemandu pelancongnya’? Saya mungkin boleh baca sendiri tapi mungkin sahaja salah faham ke tersesat ke. Hmm… tidak cukupkah nabi Muhammad sebagai petunjuk. Baginda sudah clarify semua yang samar-samar dalam al-Quran. Tak cukup dengan itu, baginda sendiri sudah tunjukkan demonstrasi bagaimana nak menguruskan diri dalam bumi ini. Cuba cek, semua sudah tersedia ada dalam manual bernama HADITH yang disediakan.Kalau tak jelas lagi, ulama’-ulama’ kan ada lagi. Cari mereka. Mereka pasti membantu.

Berlagak Sombong.

” Maaf la, saya tahu la apa yang saya nak buat. Ikut suka saya la. Dalam Islam ni itu tak boleh, ini tak boleh, adusss, susah betul”

Al-Quran datang ini sebagai manual dan peta untuk sampai ke rumah kita dengan selamat. Di lapangan kapal terbang, bagi setiap destinasi ada lorong departure yang tersendiri. Untuk yang nak berlepas ke Hong Kong, ada balai berlepasnya, untuk nak ke Jeddah ada balai berlepasnya yang tersendiri, untuk ke Afrika Selatan pun ada balai berlepasnya sendiri, bahkan kapal terbang pun berbeza-beza. Barangsiapa yang tersalah masuk lorong, pasti tidak akan sampai ke destinasi. Ataupun dia tidak tahu jalan tapi lagaknya seperti tahu kesemuanya, kebarangkalian untuk tersilap jalan pulang adalah tinggi.

Begitu juga dengan al-Quran, al-Quran datang untuk menceritakan jalan pulang. Dari itu ikutilah instruction itu. Pasti sampai ke destinasi.

Selesai membuat tugasan di bumi, kita pun ingin pulang, lalu kita singgah sebentar di R&R Kubur. Sekejap sahaja kita berhenti di R&R itu. Kemudian kita akan dihakimi oleh Allah Ta’ala dalam mahkamah Dia, apakah kita betul-betul mengikuti intruction yang Allah Ta’ala bagi atau tidak. Kalau salah ikut intruction , maka kita akan tersesat ke neraka, kalau menepati intruction kita akan selamat sampai ke rumah kita di syurga. Ameen

Welcome Home!!!!

® Ridha (ridharster@gmail.com)

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: