Selamat Hari-Hari Ibu

Ibu (2x)

Engkaulah ratu hatiku

Bila ku berduka

Engkau hiburkan selalu

Ibu (2x)

Engkaulah ratu hatiku.

Itu adalah senikata lagu yang satu ketika dulu menjadi siulan sesetengah ibu bahkan sesetengah bapa dan segelintir anak-anak. Punyai makna yang mendalam, walaupun tujuannya untuk promosi susu Dumex (kalau tak salah ingatan saya) tetapi ia mempunyai mesej yang amat positif. Semoga ia memberikan kesan kepada setiap insan bernama anak.

Selamat Hari-Hari Ibu

Sya tidak pasti adakah perkataan tersebut menepati ciri-ciri tatabahasa Bahasa Melayu yang tepat atau tidak. Saya cuma mahu mengelak dari mengkhususkan hari ibu pada hari-hari tertentu sahaja untuk kedua ibu saya, Zapiah binti Jasin dan Ngatini binti Haji Sobari. Saya percaya semua orang yakin dan percaya bahawasanya kita perlu menyayangi ibu kita setiap hari. Tetapi kita mungkin tersilap percaturan dan perancangan, apabila kita hanya menjadikan Hari Ibu sahaja sebagai hari yang istimewa.

Jangan Masuk Longkang

Rasanya kita semua tahu, Hari Ibu merupakan ‘ciptaan barat’. Mereka menciptanya sebagai alternatif untuk menjadikan insan bernama ibu dihargai sekurang-kurangnya sehari, berbeza dengan hari-hari yang lain . Institusi rumahtangga di barat bukan menjadi keutamaan mereka, mereka bebas untuk ‘bersama’ sebelum berkahwin, berkahwin sesama jantina atas nama kebebasan, berkahwin bermatlamatkan harta, penghormatan kepada ibu bapa yang berbentuk optional not a must. Mereka akan pulang ke rumah ibu bapa mereka hanya beberpa kali dalam setahun untuk meraikan perayaan tertentu seperti Krismas, Mother’s Day, Father’s Day dan sebagainya. Waktu itulah mereka akan melayan ibu bapa mereka sebaiknya, memberikan hadiah, pergi melancong dan mendengar luahan mereka.

Hakikanya,Itu adalah jalan menuju kebinasaan dalam institusi keluarga.

Kenapa harus mencari longkang di kala jalan lurus luas terbentang. Islam tidak pernah mengajar untuk meletakkan hari khusus untuk meraikan kemuliaan dan menghargai pengorbanan ibu, bahkan Islam meletakkan ketaatan, penghormatan dan kasih sayang pada seorang insan bernama ibu adalah sepanjang hayat. Seorang anak samada lelaki ataupun wanita selagi belum berkahwin ketaatannya pada ibunya melebihi ayahnya, tetapi apabila sudah berkahwin, wanita wajib mentaati suaminya tetapi suaminya masih wajib mentaati kedua-dua ibunya.

Seorang anak wajib mentaati ibunya, ibunya wajib mentaati suaminya, suaminya wajib mentaati ibunya, begitulah seterusnya. Adilnya Islam.

Selamat Hari Ibu Zaman Millenium

Ketika artikel ini ditulis, saya cuba untuk membuat ‘survey’ rambang (bukan secara akademik) rancangan TV dalam negara kita semasa meraikan hari ibu. ‘Survey’ yang saya jalankan pada jam 9.52 malam tadi mendapati rancangan TV kita penuh dengan hiburan.

TV 1 : Nyanyian (tak pasti nama program, tapi nampaknya macam ala-ala AF)

TV 2 : Janji Diana

TV 3 : Konsert Gangstarz

TV 8 : Cerita Cina (tak tahu nama program)

NTV 7 : Anugerah Industri MUzik (AIM 15)

Hmmm sukarnya untuk memaknakan hari ibu. Sukarnya menyediakan rancangan yang betul-betul bersesuaian dengan hai ibu.

Memaknakan Selamat Hari-Hari Ibu

Terima kasih kepada ibu saya, Hajjah Zapiah binti Jasin kerana melahirkan saya, memelihara saya, mendidik saya makna Islam. Masih segar dalam ingatan semasa saya dalam tempoh membesar

” Mohammad, mai sini mengaji cepat” Jerit ibu saya dari arah dapur ketika mendengar bunyi tapak kaki saya menjejak lantai kayu rumah selepas pulang dari masjid.

” Sat na (sekejap ye)” balas saya ringkas. Itu ayat nak melarikan diri sebenarnya hehe.

” Haaa lambat satni (nanti) mak pi panggil ngan ghotan (rotan)” ibu saya memberikan peringatan.

Hmmm Terima kasih ibu.Hari ini anakmu ini sedang berbakti kepada masyarakat hasil didikanmu.

Kepada ibu kedua saya, Ngatini bin haji Sobari, terima kasih kerana mendidik isteri saya dengan didikan yang sempurna. Ketika saya secara rasmi menjadi menantunya, ibu saya ini membisikkan ke telinga saya

” Mak sudah mendidik sesempurna mak mampu anak mak ni, sekarang mak serahkan tanggungjawab ini pada Mad (panggilan saya di sebelah mertua). Didiklah dia ye”

” Insyaallah mak” balas saya ringkas.

Buatmu ibu, diucapkan SELAMAT HARI-HARI IBU yang tiada perhujungnya.Setiap hari bagi kami adalah hari ibu.Kami amat menyayangimu ibu. Dikaulah ibu kami hingga ke syurga.

® Ridha (ridharster@gmail.com)

1 Response so far »

  1. 1

    nuriman said,

    salam tumpang lalu..menarik blog ni….


Comment RSS · TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

