Hilang Keluarga Hilang Saudara

Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao (MCCBCHST) mengalu-alukan cadangan presiden MCA Datuk Seri Ong Ka Ting di Dewan Rakyat semalam agar seseorang mualaf dibenarkan meninggalkan Islam tanpa sebarang halangan.

Terkejut saya membaca kenyataan di atas.

Saya bukanlah pembaca setia Malaysiakini.com, cuma hari ini sebagaimana hari biasa, saya akan memulakan setiap hari saya dengan mengetahui isu-isu semasa dalam dan luar negara khususnya isu-isu berkenaan saudara kita di Palestin yang masih belum berkesudahan. Sedih dibuatnya. Masjid al-Aqsa ‘dihina’ oleh orang Islam sendiri.

Pagi tadi selepas berjogging dengan isteri,saya membelek-belek laman akhbar online, tertarik dengan isu yang dibangkitkan oleh Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao (MCCBCHST) menggerakkan hati saya untuk memberikan sedikit pandangan.

MEREKA TIDAK AKAN BERPUAS HATI

Ini bukan percubaan kali pertama mereka cuba melemahkan ketuanan Islam di malaysia, bahkan berkali-kali. Tidak berjaya dengan cara itu,dicubanya dengan taktik yang lain, termasuk dengan cara ‘melembutkan gigi daripada lidah’ ,yang penting semua agama mestilah sama tarafnya. Mereka tahu bahawasanya umat Islam amat sensitif dengan isu-isu Islam dan murtad ini sebagaimana mereka amat tahu tentang kesucian surau dan masjid.

“ Berani mereka robohkan surau ini. Diorang tak kenal lagi aku, kalau dapat kat aku siapa yang roboh tu, siap la mamat tu aku kerjakan, aku akan hantar ke ‘batu dua’” jerit seorang remaja di kedai kopi sambil menghentakkan tangan di atas meja, merah matanya. Bergoyang meja dibuatnya. Tersedak orang dihadapan melihat kegarangan anak muda ini.

Itulah hakikatnya, biarpun tidak pernah menjejakkan kaki ke surau, lalu di hadapan surau pun jarang-jarang sekali tetapi amat sensitif dengan isu-isu kemulian Islam dan orang Islam, mendengarkan surau dirobohkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, berderau darah mudanya.

MENCARI PUNCA

“ Ish, kenapa kereta ni tak boleh start ni. Semalam ok je,” bisik Umi kehairanan. Semalam selepas pulang dari kerja Umi membawa adiknya yang baru sampai dari kampung berjalan-jalan sekitar Kuala Lumpur.

Dibelek-beleknya enjin kereta, disentuh, digoyang bahagian-bahagian tertentu. Umi cuba hidupkan lagi. Masih lagi tidak hidup

“ Kenapa ni along? Kereta rosak ke?’’ tanya Izat, dia seorang mekanik kampung

“ Entahlah dik, semalam ok je, ari ni meragam pulak”

“Takpe la Along, meh adik cek.”

“Laaa….takpayah cek la along, minyak dah abis. Macamana nak hidup enjin kereta ni. Hai,along along.”

Mudah kan kerjanya kalau kita tahu punca bagi setiap sesuatu.

Apa puncanya bagi isu ini. Antaranya ialah kerana mereka merasa terancam dengan isu-isu yang berbangkit dewasa kini, antaranya isu Moorty yang akhirnya diisytiharkan sebagai Muslim, kes Saravanan (Muhammad Syafie Saravanan bin Abdullah) VS Subashini.Subashini membuat permohonan kepada Mahkamah Tinggi supaya isu perkahwinan antara beliau dan suaminya tidak dibawa ke Mahkamah Syariah. Ini kerana mengikut syariah law, perkahwinan secara automatik akan terbatal apabila salah seorang pasangan menganuti agama selain Islam ataupun sebaliknya. Tetapi permohonan Subashini ditolak.

KUMAN MENJADI GAJAH

Isunya hanyalah teknikal dan saya tidak berhajat untuk bincangkan penyelesaiannya di sini kerana agak complicated bahkan ramai pengamal undang-undang mengakuinya dan masih mencari penyelesaian untuk menjadikan undang-undang dan agama selari.

Tetapi yang pasti, jangan biarkan kuman membesar menjadi gajah. Teruk akibatnya nanti kepada kedua-dua belah pihak. Pastinya bagi setiap persoalan ada penyelesaianyang terbaik. Hakikatnya sekiranya kita hanya membawa ‘semangat beragama’ masing-masing tanpa membawa dalil dan hujjah agama,itulah punca kesesatan dan perbalahan di kalangan masyarakat.

MURTAD

MCCBCHST bertujuan untuk menjadikan kebebasan beragama sebagai paksi kebebasan di Malaysia. Perlu diingat, tidak ada mana-mana negara dalam dunia ini memberikan kebebasan mutlak kepada rakyat mereka, lihatlah ke ‘kiblat’ dunia hari ini, Amerika Syarikat pun mempunyai Do’s and Don’ts nya yang tersendiri. Undang-undang dan akta. Tiada siapa  yang dapat nafikan.

Tidak wajar MCCBCHST inginkan supaya umat Islam diberikan kebebasan untuk memilih apa-apa agama yang dikehendakinya. Ini kerana dalam Islam sudah meletakkan supaya setiap umat islam TIDAK DIBENARKAN MURTAD tetapi dalam agama Kristian, Buddha, Hindu tidak menyebutkan tentang larangan yang serupa. Sila betulkan kiranya saya tersalah. Jadi,tidak timbul isu di sini. Agama kalian memberikan kebebasan untuk memilih agamanya, tetapi agama Islam mepunyai undang-undang untuk yang tersebut. TETAPI Islam tidak pernah memaksa penganut agama lain menganuti agama Islam, bahkan mereka diberi kebebasan untuk ‘beriman’ dengan agama mereka. Bahkan Islam akan menyediakan keselesaan kepada rumah-rumah ibadat mereka. Islam akan menjaga hak-hak mereka. Islam akan pastikan keamanan mereka. Kalau begitu, kenapa harus diganggu agama Islam?

Saya sebagai tuan rumah ingin menyusun sofa di sebelah pintu,berdekatan bilik tidur, tiba- tiba datang jiran sebelah mengatakan tidak sesuai letak di situ, sepatutnya diletakkan di tengah-tengah ruang tamu, baru cantik. Kesimpulannya,terpulang kepada saya untuk mendengar nasihatnya ataupun tidak.

Begitu juga dengan agama,kalian memberi pandangan supaya diberikan kebebasan untuk beragama kepada umat Islam, tetapi terpulang kepada ajaran Islam untuk menerima atau tidak. Ini ‘rumah kami’.Sekarang agama kalian memberikan KEBEBASAN untuk memilih agama, jadi apabila mereka convert to Islam,atau agama-agama lain, bermaksud mereka mengikut ajaran agama kalian. Tetapi Islam tidak memberikan kebenaran sebegitu supaya selamat di dunia dan akhirat nanti.

PERANAN MUSLIM

Isu ini timbul juga kerana mungkin kerana kita kurang memainkan peranan. Muallaf mereka selalunya dibiarkan terkontang kanting, kurang dididik oleh masyarakat dan terdidik, kurang diberikan perhatian.Pernah beberapa kali saya berbincang dengan beberapa orang muallaf, kebanyakkan mereka menyatakan mereka kurang dihargai apabila memeluk agama Islam, bahkan ada yang tidak dilayan langsung.

Kita suka pergi ke hotel 5 bintang bukan? kerana layannya yang mesra, keselesaannya, kecantikan dekorasinya dan sebagainya. Islam sudah punya semua itu.

Tetapi apa pandangan kita apabila pergi ke hotel 5 bintang, tidak ada orang yang nak melayan, semua buat ‘dono’ je. Apa kita akan rasa. Pelik kan.

Islam bertaraf ’hotel 10 bintang’ tapi tiada pelayan. Ramai yang berminat nak datang tapi kurang promoter yang mesra, tiada pelayan yang mempelawa.

Mereka sudah kehilangan keluarga, jangan biarkan mereka kehilangan saudara

® Ridha (ridharster@gmail.com)

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: